Längdskidåkning

Jag bill berätta om min första gång på skidor som var idag :)
Det var jag och min pojkväns föräldrar som skulle åka. Pojkvännen Simon jobbade tyvärr. Men det började med att jag fick prova ut ett par pjäxor som visade sig vara Simons gamla. När alla provat och sett att allt fungerade satte de igång med lunchen. Vi åt lunch och en halvtimma senare var vi påväg mot knåda och de längdskidspår som ligger där. Tog på oss pjäxorna och sedan vart det lite svårt. Kalle fick hjälpa mig att få på skidorna hehe. Väl på var det bara knixet att sätta på sig stavarna också, men tillslut blev det rätt.
Vi började att åka på uppvärmningsbanan som var över åkrar, platt och bra. Man vinglade och hade ingen rytm för fem öre. mina tankar gick: Hur ska benen röra sig? och armarna? kroppen då?
vips gick mina skidor åt två olika håll och jag vurpade.. det var bara att kliva upp igen och åka vidare :)
Fick några bra tips och det var dags för den första pytte yttelilla neförsbacken, dessvärre svängde den lite också och jag for i snön igen haha! Klev upp och fortsatte. Det tog inge långa stunden innan skidorna gick åt olika håll igen och jag ramlade. Nu var jag helsnöig, hela jag var vit! Vi skrattade och åkte vidare. Började få in lite rytm med skidorna och stavarna nu, det kändes bra, det kändes faktiskt asbra! Efter några varvs träning och lite velande fick jag testa på att åka 2,5 km rundan. Det började lite uppåt och sedan neråt, och den lilla backen klarade jag (utan att ramla), wiiiiiiiiiiie! Sedan vart det lite uppåt igen och vi kom in i skogen. Jättemysig runda. Det kom en rätt lång och lite halvbrant nedförsbacke och fick tipset av Eva att sitta på huk. Det gjorde jag och bromsade samtidigt lite med händerna också. Det gick finemang! Och fy fan vilken fart det kan bli. hjääälp.
Ställde mig upp igen från huk och åkte på plan mark. flera branta uppför och nedförsbackar kom och jag blev bättre och bättre på att hålla balansen och få in rytmen, men jag fortsatte att sitta på huk på de brantare nedförsbackarna. Tillslut kom vi tillbaka och jag måste säga att det var hur kul som helst! och man blev skitsvettig haha.
Det här måste man göra om igen, fan varför har man inte testat tidigare? måste bara åka igen :D
Det var den historien. / Lotta

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback