Stora Holm

Under tisdagen var jag i Stora Holm och körde halkkörningen som var jäkligt rolig.
Dagen började med att jag gick upp 05.45 för att sedan åka med körskoleläraren som bor lite bortanför oss, med ner till Uddevalla because i had the first drivelesson (07.15-07.55). Sedan gick jag till skolan och köpte lite fika som jag sedan skulle ha med mig till Göteborg och 8.40 bar det av med två övningsbilar ner mot halkbanan. Det var två som hade sjukanmält sig så vi blev bara tre elever i varje bil. Vi fick köra cirka 40 minuter var och fick då träna omkörning under nervägen. Jag fick sista biten (skitkul) och det var en riktigt spännande omkörningslektion. Det var mycket läskigare att köra om på en väg med ett körfält i varje riktning, till skillnad från en motorväg som hade två körfält i varje riktning. puhamig vad man tröck på gasen då man inte såg så långt under en omkörning. Men det gick bättre än vad jag väntat mig. Det är fortfarande många grejer samtidigt att hålla koll på men det går bättre och bättre och det är kul när man själv känner vilka framsteg man tar. Väl framme på halkbanan så "checkade" vi in och våra körlärare visade oss runt litegrann, sedan åkte de tillbaka till körskolan för att ha lektioner med andra elever. Vi kom fram mycket tidigare än vanligt p.g.a att det blev färre elever och färre stopp för byte. Vi fick 1½ timmes fikarast och sedan var det dags. Det började med information då de gick igenom de 5 olika momenten och var som var syftet med halkkörning. Det lät spännande och man ville bara börja men man var lite skakis. Jag fick köra tillsammans med en tjej som var störtskön :)Vi hade skitkul i bilen haha! Fick köra runt i en liten toyota som vi tyckte var svår att komma in i att köra. Men iaf.. vi sex elever från uddevalla fick börja med moment 4 och 5. De var de roligaste momenten tyckte jag! 5:an var att köra i en föreställande rondell där man skulle köra in och sedan öka farten för att få sladd. Jag trodde att det skulle kräva mycket mod innan jag skulle våga det, men det var så jävla kul, shit man man gasade till sig en sladd och runt,runt gick det :) Inte för att jag skulle vilja sladda runt när man får körkort och kommer till verkligheten, sådant mod har jag inte tror jag, men med den möjligheten att få testa på det var en skitrolig upplevelse. Det är ju sån säkerhet och man känner sig så trygg på banorna! Och lite kul var det när det gick åt helsike och man gled.. :) Kul att man fick höra när dom där uppe i tornet kommenterade alla och att alla fick höra varandra. Många härliga skratt man fick haha!
efter ca 45 min på moment 4 och 5 var det daxs för lite teori och testa på lite saker inne i en lokal och efter det var det dags för moment 1 och 2, och till sist fick vi göra moment 3 där man skulle tvärnita med ABS bromsar på asfalt och få stopp så tidigt som möjligt. ca 16.00 var det slut och jag önskade nästan att man skulle få kunna bli underkänd för så gärna skulle jag vilja dit och köra igen! Vi sex knatade mot bussen och åkte buss upp till uddevalla igen. Vad roligt det är att träffa nya människor också :). Väl framme i Uddevalla knatade jag upp till körskolan därför att den körläraren jag har som bor i Ödeborg slutade 18.40 och 18.15 hade vi ankommit till Uddevalla och då kunde jag få skjuts hem med honom istället för att ta bussen hem, måckligt kallar jag det :) Jag vill bara berätta att fan vilken kul dag man hade! mycket roligare än vad man trodde!!

Idag är det onsdag och det innebär att det har varit skola också. en lärorik dag där man t.o.m fick lite smått huvudvärk av all information som pressades in i huvudet på en. På eftermiddagen var nämligen alla lektioner inställda p.g.a av att alla vi gymnasietreor fick chansen att hälsa på olika högskolor med olika inriktningar som kom till skolan idag. Arbetsmarknaden var även där för de som vill jobba efter gymnasiet. Man skulle gå på tre stycken 40 minuters pass pch jag valde att gå på en högskola som hade hälsoterapeututbildning, en högskola i hamlstad som har biomedicin utbildning (vill bli persnolig tränare/coach) och sist gick jag på ett arbetsmarknadspass. Oerhört spännande och kul och man fick lite mer kunskap om hur studentlivet verkade vara, sedan tror jag att man måste uppleva det själv för att verkligen förstå men man fick en liten inblick i det livet iallafall. Och om ska jag plugga vidare så är jag 90% säker på att jag kommer att ta biomedicin som förstahandsval, men problemet är att just nu verkade det bara finnas det programmet i Halmstad och ingen annanstans, vilket är synd. Det programmet verkade vara ett mer praktiskt program än idrottsvetenskapliga där de får testa och utforska, komma fram till saker genom att undersöka sina egna kroppar. Exempel när mjölksyran sätter igång m.m. Man behöver inte läsa i en bok om det, utan får möjlighet att testa det praktiskt. Det lät väl mycket roligare?? Det tycker jag iaf :)
Slutade 15.20 och tog bussen hem.
Jag längtar till klockan 21.00 hihi. Då kommer nämligen topmodel på tv och det får man absolut inte missa, speciellt inte idag när man längtat så!
Nu ska jag sätta på lite bra musik och kanske ta en öl och njuta av att man är ledig imorgon :)Mmmmmmmm

Kommentarer
Postat av: Linda Karlsson

Hej hallå!!!
Fasen va kul att Stora Holm gick bra! Kortet närmar sig med stormsteg, nu är det inte långt kvar!

Så Halmstad ligger nära till hands...det är ju närmare därifrån till Göteborg än vad det är från Edsbyn så det tycker jag är bra, hihi.

Ha det jättegott så hoppas jag att vi sns snart, kanske kommer du själv köra ner hit :-)

Kram Linda

Postat av: Simon

Va kul att du snart får körkortet älskling :)
Men Halmstad ligger jue miltals långt bort från härliga Edsbyn. Men det blir nog bra!

2007-03-08 @ 10:11:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback