Bilar..

Jag är kvar i Trollhättan,haha! Skulle ju ha åkt till Ödeborg igår men vädret ställde till min bil lite grann. För det första har jag inte kört sedan i torsdags förra veckan och då var det inte vinter. Drog därför handbromsen som jag alltid gör (skulle jag inte ha gjort eftersom det är december och risk för minusgrader = fryser fast). Igår när jag skulle åka var det minusgrader och halt på vägarna, men så långt hann jag inte. Jag hade borstat av bilen från snö och skrapat rutor. Satte mig i bilen och startade den. Visste att jag skulle få sitta ett tag och vänta på kopplingen som borde bytas nu. Var samma förra året. Så fort det är kallt fryser den och man får vänta till den tinat upp. Efter ca en kvart blir jag jättelycklig och TROR att jag kan börja färden. Men när jag släpper handbromsen har även den fryst fast.. Ringer pappa (som har bra lösningar) och han ber mig lägga mig under bilen. Jag lägger mig under bilen (trångt som fasen just där jag la mig) och hade ingen ficklampa (kolmörkt under bilen) och pappa försökte förklara vad jag skulle göra. Vid däcken skall det finns en vajer (handbromsvajern) och runt hjulet ett stag som jag skulle putta åt mig. Jag försökte lysa med telefonen där under men hittade inte staget jag skulle putta åt mig. Jag fick ge upp och bära in alla saker till lägenheten igen. Haha! Pappa skulle bara jobba ett tag till och skulle åka hem efter det, via Trollhättan. Så igår kom han förbi och en halv minut tog det för honom att fixa. Han la sig på ett bättre sätt under bilen och knackade med en hammare på stagen vid de två bakhjulen. Men nu vet jag! Det är även snorhalt på sina ställen ute så pappa, mamma och Rickard kommer förbi idag och byter till dubbdäck. Snällingar! Har åretrunt däck men pappa vill att jag skall ha dubbdäck nu och det kan jag hålla med om. Det snöade häromdagen i plusgrader och frös på under natten. Så idag skall ännu ett försök göras att komma till Ödeborg och nu skall det gå eftersom det bara är kopplingen som är fryst och som tinas upp efter ett tag :) Ibland önskar jag att bilar inte kan krångla, frysa etc. när man inte är så bilkunnig.. Pappa får lära upp mig!

Min röda trogna volvo som iallafall startar i nästan alla väder :) Nypolerad och fin där.


Sitter nu med en god kopp kaffe och skall börja plugga innan mor, far och Rickard kommer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback