Bakning

Idag efter att jag hämtat och handlat med mamma började jag att baka en vit chokladkaka. Här kommer receptet på en mycket god kaka, och som ett plus på allt går den jättesnabbt (ca 40 min) och är superenkel att göra.

ingredienser:
100 g vit choklad
♦ 100 g smör eller margarin
♦ 2 dl strösocker
♦ 150 g kesella lätt
♦ 2 ½ dl vetemjöl
♦ saft och skal av en halv citron
♦ 2 tsk vaniljsocker
♦ 1 tsk bakpulver
♦ ½ tsk salt

Beredning:
Smörj och bröa en form med löstagbar kant, ca 21 cm i diameter. Smält chokladen i vattenbad och smöret på svag värme i en kastrull. Rör socker och kesella till en jämn smet. Tillsätt därefter smör och choklad och blanda noga. Riv citronskalet och pressa därefter ur saften. Blanda ner det i smeten. Blanda mjöl, vaniljsocker, bakpulver och salt och rör ner i smeten lite i taget. Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen 25 min på 200 grader.

Detta recept och många andra smaskiga kan man finna i "kladdkakor" av Maria Öhrn (2008).


Kommentarer
Postat av: Anonym

mums de lät gott, jag är inget stort fans av vit choklad men denna kaka lät mycket god =) den måste man ta och testa nån gång, kanske till påsk =)



du, skulle du vilja börja träna med mig på rehab i alfta? det kostar 220 kr får en prova-på-månad, vore så kul om du ville det, roligare att ha sällskap =) sen om du inte känner att du vill forts efter en månad, så kan jag träna själv =)



nu ska jag återgå till soffan och mysa med freja och kolla på tv, lets dance och lite godis som gäller ikväll =)



kram.

2009-03-13 @ 19:43:14
Postat av: Mia

haha oj, de blev anonymt alldeles nyss men du förstod nog att de var jag som skrev =)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback