Ädelostcheesecake med pepparkaksbotten

Klockan är eftermiddag och onsdagen började med en föreläsning på högskolan mellan 9.15-12.00. Sedan gick jag till stan en liten sväng. Vill påbörja ett handarbete men jag vet inte vad ännu. Skulle vara roligt att brodera en text och sätta upp på väggen. Hm får fundera på detta ett tag till. Kom istället hem med lite underkläder som jag köpte på Åhlens. Väl hemma åt jag lite lunch och läste coops medlemstidning. Hittade ett gott recept - ädelostcheesecake med pepparkaksbotten. Lät det inte väldigt gott? Skriver receptet här nedan. Pratade sedan med underbara mamma en stund och efter pratstunden tog jag och Ebba en härlig eftermiddagspromenad. Ikväll blir det en lugn kväll. Eventuellt lite plugg om jag känner för det :)

Lunch: Potatis- och purjolöksoppa (recept från Simons mor) samt försäkte jag vara lite duktig och åt en avokado till. Riktigt gott faktiskt!



Ädelostcheesecake med pepparkaksbotten
Ingredienser:
2 gelatinblad
75 g smält smör
150 g pepparkakor
300 g ädelost
2 dl créme fraishe

Till servering:
1 dl rostade pumpafrön
Malen kanel

Tillagning:
Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter. Smält smör, mixa pepparkakor i matberedare och blanda. Fördela mixen i en bakpapperklädd springform, 22 cm i diameter. Mixa ost och créme fraishe. Krama vattnet ur gelatinet och smält det i en kastrull på svag värme. Rör ner gelatinet i ostmixen och fördela på pepparkaksbotten. Ställ i kylen i minst 2 timmar för att svalna.

Blanda pumpafrån och kanel och strö över kakan vid serveringen.
Lycka till!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback