Idrott

Onsdag idag och kom ganska nyss "hem" från praktikdagen på celsiusskolan (går med idrottslärare).
Fy vad trött man är! Brukar inte vara såhär trött efter man kommit hem men det kan ha attt göra med att man somnade så sent igår och gick upp tidigt imorse :) Dagen började lungt med mellanstadiet och efter den lektionen kom gulliga 6 åringar med FULLA av ENERGI! Vilka energiknippen :) i slutet gjorde de en lek som kallas skepp, land och hav där det går ut på att inte komma sist. Alla barn står på en linje i mitten av salen och när läraren ropar ex: Skepp så ska alla springa till ett speciellt ställe. Den som kommer sist åker ut. Säger läraren land ska de springa till ett annat ställe och säger man hav ska de sätta sig ner på rumpan så fort som möjligt. Den här leken var iaf jätterolig att se med 6-åringarna hehe. Många sprang åt fel håll men upptäckte snabbt att alla kompisarna sprang åt ett annat håll. De som sprang "fel" vände snabbt om och kuta iväg där de skulle vara. Fy vad gulliga!!
Har förstått nu att ungdomar inte är något för mig, antingen är det 1-7 åringar eller vuxna människor man vill arbeta med.

Den här praktiken har gett mig SÅ mycket! Ännu ett ? som blivit klart och jag kan nu begränsa högskoleutbildningar ännu mer. Jag trodde ett tag att idrottslärare för högstadiet var min grej men jag måste säga att jag inte är lämpad för det. Att arbeta i en förskoleklass eller vara personlig coach eller sjukgymnast är något som intresserar mig just nu, inte skolgrupper.
Jag hoppas att jag lagom till mitten av mars har bestämt mig för vad jag vill plugga vidare till, annars blir jag stressad. För att plugga vidare på ett universitet eller en högskola är någonting jag verkligen vill!

Nu tillbaka till onsdagen. När 6-åringarna hade gjort sitt lekpass var det dags för gymnasieklasser att ha lektion. NST1D först och BF1 precis innan lunch. BF1 klassen fick jag hålla i, och judo blev det. Det är så svårt att utöva judo utan dräkt och utan riktiga mattor men det fick gå endå, och vi fick använda oss av de typer av mattor som fanns. Hade lagt upp en lektion med fall och kasttekniker men insåg snabbt att det inte var någon bra idé. Fick köra lektionen som jag hade lagt upp med fall- och kasttekniker, men nästa lektion ska jag testa att ha ne-waza istället ( judobrottning sittandes). Att lära äldre människor att våga göra sin första kullebytta nu var ingen hitt. Kasttekniker bygger en del på kullebyttor vilket inte var jättebra för de som inte vågade. Eftersom att kullebyttorna var besvärliga visste jag inte om vissa var redo för att bli kastade. Sittande judobrottning är mycket "enklare" att lära ut på det sättet att man inte måste göra vissa saker för att brottningen ska funka. Där är i princip bara till att välta omkull den andra och lägga sig överst i en fasthållning. Inga höga fall eller någonting! Och de flesta har väl någon gång brottats? :)
Men lektionen gick bättre än vad man trodde med den starten och jag fick se några riktigt snygga nybörjarkast och säkra fall. Kul!
Efter Bf1 klassen var det lunch och 12.45 började nästa klass som då var 7a. De skulle ha skridsko egentligen men lyssna här. Lite kommunikationsfel hade uppstått då deras bildlärare hade gått och sagt att de skulle få välja mellan handboll/ skridsko på idrottslektionen. Haha halva klassen hade innekläder med sig och resten av halvan ville åka skridskor. Pär som skulle hålla idrottslektionen kunde ju inte dela på sig så han bad mig att hoppa in och ta gruppen som hade innekläder. En halv klass på 12 elever gick riktigt bra att ha kontroll över och jag var glad att de inte var fler än 12 stycken 7:or annars skulle jag inte ha någon röst kvar! Har iaf fått ett hjälpredskap. En visselpipa! :)
Nu ska jag ta en liten tupplur!

Kommentarer
Postat av: Linda Karlsson

Vilken dag du verkar ha haft :o)
Låter som om du kommer att vara ganska trött imorgon oxå så se till att lägga dig i tid...hihi.
Men det är ju bra att du har fått rätat ut några frågetecken!
Kram på dig!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback