Bakning

Har just bakat en morotskaka. Det gudomliga receptet kommer från Charlotta (kika in på hennes blogg föresten!) och är verkligen min favorit bland alla recept. Första gången jag smakade denna kaka var när hon och Hanna hade bakat den inför vår Danmarksresa med klassen sista året på gymnasiet. Efter en tugga blev jag som förtrollad och fast vid den :) Eftersom det är mitt favortirecept tänkte jag även dela med mig av det. Den går inte att INTE tycka om, om man tycker om morotskaka förstås.

Börja med att smöra och bröa en ca 1,5 litersv stor form med avtagbara kanter.


Riv sedan 3 dl morötter.


Vispa 2 ägg och 2 dl socker vitt och poröst.


Blanda alla de torra ingredienserna. 2 dl mjöl, 1 tsk bakpulver, 1 tsk vaniljsocker, 1 tsk bikarbonat och 1 tsk kanel. Blanda sedan de torra ingredienserna i ägg och sockerblandningen. Sedan skall ½ dl matolja och de tre dl rivna morötterna i. Blanda väl.


Häll smeten i formen och ställ in i ugn ca 40 min på ca 175 grader.


Medan kakan står och gräddas i ugnen är det dags att göra glasyren. Blanda 50 gram philadelphia, 2 dl florsocker, 1 tsk vaniljsocker och 30 gram smör.


När kakan har gräddats klart är det bara till att pensla ut glasyren medan kakan är varm. Låt svalna.


Sedan är det dags att servera. Färsk och nybakad morotskaka med en kopp kaffe till. mums!


För det lilla extra till fikat så tände vi adventsstaken :)




Lycka till!


Kommentarer
Postat av: Maria

Ja jag håller med dig, denna kaka är gudomligt god!! Jag har fått första antagningsbeskedet nu och än så länge är jag bara reserv på alla platser, men det ser lovande ut på vissa :-) Hoppas HOPPAS att jag kommer in. Vill så gärna börja plugga nu.



Hur går det för dig i skolan? Gu så jag längtar tills ni kommer upp och hälsar på, saknar er. Kram.

Postat av: Maria

Jag igen :-) Såg din kommentar på min blogg nu, så jag läre ju svara på den oxå. Näpp snön försvann tyvärr efter nån timme bara, så nu är det bara regnväder å grått. Vill ha snö nu!! Ihelgen åker jag ner till Jonte och Malin, hoppas det är fint väder där nere.



Hehe ja min väckarklocka ringer lite väl tidigt, kl 5 men de går faktikst väldigt bra. Är trött efter lunch på jobbet men sen på kvällen då man kommer hem kl 15:25 är man pigg. Är mycke piggare nu än vad jag var då jag jobbade hos Jonas på affärn.

2009-12-08 @ 17:49:05
URL: http://smultronkyzzar.blogg.se/
Postat av: Camilla

Åh jag älskar eran ljusstake om du inte minns det :)

2009-12-09 @ 11:54:16
URL: http://pamilla.bubbleroom.se
Postat av: Lotta

Nemen tack Camilla :)

2009-12-09 @ 15:20:09
URL: http://lottasvensson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback