Kognitiv coaching

Som ni vet läser jag en bok om kognitiv coachning och den är väldigt bra! Man får bl.a. tips om att coacha sig själv till positiva tankar och bättre självkänsla "att jag faktiskt kan om jag bara vill" och det finns många bra tips om tankegångar osv.

Jag tänkte dela med mig av några punkter (tankar och känslor) jag tycker vi då och då skall påminna oss och varandra om:
1.  Jag fokuserar på uppgiften, på nuet.
2.  Jag har en positiv förväntan: "Det här skall bli kul".
3.  Jag fokuserar bara på det som gäller mig och som jag kan påverka, inte på konkurrenter, vind, väder, ledare osv.
4.  Jag fokuserar på det som fungerar.
5.  Jag fokuserar bort ifrån det som tidigare inträffat, och aktiverar tankarna i nuet.
6.  Nu och framåt är det som gäller.
7.  Jag känner mig glad, lycklig, nyfiken, stark, nöjd.
8.  Jag gör aktiva anträngningar att hitta saker i tankarna som gör mig glad.
9.  Jag strävar hela tiden efter att hitta nya tankar som kan stimulera mig, och utmana mig.

Ja dessa punkter får vi inte glömma varandra att påminna oss om då och då för att efterhålla och försöka bibehålla en stark och lagom självkänsla. Det är något som är viktigt! Glöm inte det. Vi kan om vi bara vill och vi måste tycka om oss själva. Vi skall trots allt leva med oss själva livet ut och det är oss själva som vi först måste acceptera för att kunna acceptera andra. Det finns nog inget bättre än att tro på sig själv och ha en stark självkänsla! Håller ni inte med om det? Självkänsla är något vi alla behöver jobba med, inget som bara kommer med tåget eller som man föds med.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback