Fredag :)

Ja men det är ju redan fredag hihi, och dagen började med att Simon väckte mig när han klev upp vid 05 tiden. Då var nämligen lilla busEbba nödig och vi tog en liten morgonpromenad i det ganska ljusa vädret. Tänk vad härligt att det börjat ljusna så fort nu :) Man blir så mycket piggare och orkar mer om dagarna! Solljuset påverkar verkligen vår kropp och ger oss mer energi! Superduperhärligt må jag säga. Efter en liten morgonpromenad med Ebba gick vi och la oss en stund igen och gick inte upp förrän vid 08. Då var det dags för mig att kliva upp då jag skulle ha svenskalektion 09.35 på skolan och få information om det nationella provet som hålls på tisdag och onsdag nästa vecka. Ett muntligt tal på tisdag och en fem timmar lång skrivning på onsdag. Efter jag ätit frukost tog jag och Ebba en halvtimmespromenad i det soliga vädret och promenaden var väldigt uppfriskande :) Man blev jättepigg! Tummen upp för detta. Lämnade Ebba ensam hemma lite över en timma och gissa vem som skällde ut en när man kom hem haha? Ebba är under inlärning att stanna hemma en stund ensam. Det vi mest måste träna på är när man kommer hem efter att ha lämnat henne ensam hemma. Hon skäller mer när man kommer hem än när man går. Haha ja så kan det vara. Men hon är jätteduktig redan måste jag säga! Bara fem månader men lärt sig mycket :) Tänk att hon vara varit i livet fem månader och har redan lärt sig så mycket, imponerande.

Efter skolan tog jag och Ebba en timmes promenad på skoterspåret där hon fick springa lös. Hon älskar att strosa fritt och kunna lukta på det hon vill och det ser så härligt ut :) Efter det blev det lite lättare lunch och jag satt med ett mattetal, det sista talet på inlämningen. Ja jag har suttit och knåpat med den nu ett tag och har fått ut en lösning men tror inte det är rätt tyvärr. Det känns som att den uträkning jag gjort är för kort och simpel, att det måste vara en längre uträkning. Men skall sitta ett tag till och klura, Talet lyder iallafall: Ivar tog ett lån på 500000 kr i slutet av 1994. Lånet skall betalas med 15 annuiteter, med början i slutet av 1995. Hur stor blir varje annuitet om lånets fasta ränta är 8,5%? Avrunda svaret till hela kronor. Jag älskar utmaningar och dessutom är talet inom ekonomi intressant, men hur fasen räknar jag ut talet, och hur tolkas frågan? För Ivar kan väl inte betala allt under 1996? betalar Ivar en annuitet om året (det tror jag), för då läre det bli en längre uträkning. Då betalar han av lånet under 15 år och lånet höjs med 8,5% om året. Har ni någon fundering, kommentera gärna :).

Men nu skall jag inte sitta och knåpa med matten utan börja med det nationella talet som jag skall tala på tisdagslektionen. Ämnet är väldigt fritt, bara det har någonting med engagemang och påverkan att göra! Och vad som ploppade upp i mitt huvud då var en speciell person som påverkat oss. Jag tror jag kommer att skriva om vägen till de mörkhyades acceptans i världen. Vilken/vilka människor som påverkat acceptansen mest? hm skall klura lite på detta. Lär ju skriva klart talet till senast måndag så nu får jag ligga i. Men det är inte så mycket skrivande heller för vi skall hålla oss till 5 minuter och man hinner ju knappt börja förrän de fem minuter har gått. Jag minns mitt nationella tal på gymnasiet. Jag pratade om stress (som förövrigt är ett stort ämne att debattera om) och jag pratade dubbelt så länge som jag skulle.. Höll tal i nästan tio minuter och då trodde jag att jag hade pratat i fem. Fick minus för detta såklart, men så kan det bli när man väl börjat :)Haha! Det har fått mig att verkligen tänka och förbereda mig ännu mer. Ta tiden hemma innan jag går och stället mig och talar.

Ikväll blir det god mat, här hemma blir det chicken kebab, pitabröd med sallad och kebabsås. Gudomligt gott! Och sedan blir det mys framför let´s dancefinalen :) Det blir också att lägga sig tidigt ikväll för 06.00 piper klockan imorgon. Jag, Simon och Maria (och 82st till tror jag det var) skall nämligen sitta hela dagen och göra högskoleprovet! Kul kul kul skall det bli. Det är andra gången för både mig och Maria men för Simon är det första.

Nej nu blir det tal för mig, hoppas ni får en riktigt trevlig helg :) Vilket prathumör jag är på idag känner jag haha! Och alldeles pigg och glad. Men jag är en otroligt positiv tjej, och optimist. Det måste jag säga att jag faktiskt är, annars är det svårt att tala gott om sig själv. Man vill helst ha sin familj och vänner till att berätta hur man är, för det är otroligt svårt själv.

♥Trevlig helg vill jag önska alla, vart ni än befinner er!♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback