Bakfredag

Det är inte särskilt ofta jag bakar, men idag bakade jag både hallongrottor och en sockerkaka med glasyr! Just nu luktar det gott i hela lägenheten och jag längtar efter att få mola i mig lite av varje haha. Dock måste sockerkakan svalna lite till först..

Efter fikan tänkte jag och Ebba ta en promenad i det strålande höstvädert som denna fredag bjuder på idag! Kanske får vi med oss Simon ut på promenad också?

I eftermiddag/kväll tänkte jag titta på de streamade föreläsningarna på internet för att försöka få bättre grepp om det vi håller på med i statistiken. Det är en svår kurs, vilket lärarna varnade oss för i början av kursen (kan inte annat än att hålla med). Det där med konfidensintervall, konfidensgrad, intervallskattning, punktskattning, tabellvärde på 1,96 som ger en 95 procentig sannolikhet etc. är svåra begrepp att ta itu med och ja jag ska verkligen kämpa för att försöka förstå mig på detta :) Sedan att avgöra om materialet är en bionomialfördelning, hypergeometrisk fördelning eller kanske en normalfördelning m.m. gör det ännu svårare eftersom fördelningarna kräver olika ekvationer och uträkningar när vi ska analysera ett material! Nej nog pratat om statistiken, ikväll ska jag ta tag i det och förhoppningsvis faller några poletter ner. Jag tycker statistik är intressant och det måste väl vara därför jag tänkte plugga en fredagkväll?

Jag och Simon har även planer på att äta libanesiskt ikväll. Varken jag eller Simon har provat det men vi båda är jättenyfikna. Simon ville ut och jag tackar inte nej :)

Hallongrottorna


Och sockerkakan med glasyr och kokos på.


Nu ska vi fika och sedan ut i det härliga höstvädret! Trevlig fredag och helg på er

Kommentarer
Postat av: Maria

Haha fattar inget av det du skriver om kursen :-) Har aldrig hört talas om dessa ord :-) Du är så duktig som pluggar och står i. Åhh vad gott med nybakat fika.



Här har det snöat idag, stora flingor men inget som lagt sig på marken, det försvann så fort det kom på marken, och tur är väl det för jag vill inte ha nån snö ännu.



Ha en trevlig helg. Kram.

Postat av: Maria

Jaa men just ja, dom skulle ju hämta hem en ny hund. Nu kom jag på det :-) Mina planer inför denna helg är inget speciellt, ska åka och kika en sväng på erikshjälpen imorgon och även ta en långpromenad och baka lite, säkert läsa några rader i boken och sen god mat och film på kvällen. Söndag blir nog lika lugn den med :-)



Vad ska ni göra då? Kram.

2010-10-15 @ 19:55:11
URL: http://smultronkyzzar.blogg.se/
Postat av: Maria

Tack vännen för den fina kommentaren :-) Vi börjar skolan nu igen imorrn. Då ska vi börja läsa kursen social omsorg, vet ej än om den är intressant, kommer att uppdatera i bloggen om det sen :-)

2010-10-19 @ 17:56:26
URL: http://smultronkyzzar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback