Mustig Höstsoppa

Nu är vi mätta och belåtna efter dagens lunch som blev en mustig höstsoppa gjord av rotfrukter. Den var jättegod, så jag kommer delge receptet till er. Hittade det förövrigt på Arlas hemsida. 

Mustig Höstsoppa

Ingredienser, till 4 portioner:

- 750 gram blandade rotfrukter. Jag hade potatis, rotselleri, kålrot, morot och palsternacka.
- 1 gul lök.
- 8 dl vatten.
- 2 st höns- eller grönsaksbuljongtärningar.
- 100 gram rökt fläsk.
- 2 st vitlöksklyftor.
- Smör
- 2 dl créme fraishe.
- 1 dl hackade färska örter, t.ex. timjan, rosmarin, räslök. (jag hoppade färska örter och det blev jättegott ändå).

Gör så här:

Skala rotfrukter och lök och dela dem i bitar. Mixa rotfrukter och lök, lite i taget, i en matberedare. Häll hälften av blandningen i en kastrull. Tillsätt vatten och buljongtärningar. Koka ca 5 min. Mixa soppan slät i en matberedare (jag mixade soppan med en stavmixer). Skär fläsket i små tärningar. Skala och hacka vitlöken. Fräs det i smör i kastrullen. Häll i den mixade soppan, de okokta rotfrukterna, créme fraishe och örter. Låt soppan koka ca 5 min. Smaka av med salt. Servera med bröd.

Lycka till! :)




Nu
ska vi ut på promenad med Ebba och efter den ska jag sätta mig med näsan i böckerna igen :). Ikväll åker jag och Ebba till Ödeborg men ännu ingen bil lagad. Pappa ska som tur var hem idag och då kan vi åka med honom om bilen ännu inte blivit klar idag :) Underbar familj man har!

Kommentarer
Postat av: jess

Kul att du la upp receptet :) . Får prova soppan någon dag framöver.



Ja det hade varit kul att se :) . Roligt att se hur de skulle komma överens, antar att deras energi påminner om varandras :) .

Jag bor i Helsingborg med Alba. Men åker upp till Karlstad tipp som tätt och hälsar på familj och vänner. Vart bor ni?

Jag pluggar Service Management and tourism på Lundsuniversitet (fast det ligget i hbg). Vad är det du pluggar?



Kram

2011-10-06 @ 15:47:57
Postat av: Maria

Den där soppan måste provas nåndag :-) Låter riktigt smarrigt. Är ju så gott med soppa nu på hösten/vintern. Tack för att du delade med dig av receptet.



Här är det blåsväder och regn idag, just nu öser regnet ner och Freja står här brevid på en utav köksstolarna och tittar ut genom fönstret, hon är nog väldigt glad över att få vara inne nu :P Gofisan min.



Hoppas ni får en bra helg i Ödeborg. Kram kram.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback